dzieci szczęśliwe, syte i bezpieczne ...

Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Marzec

 

ZWIERZĘTA Z DŻUNGLI I SAWANNY

  • Poznanie wybranych zwierząt egzotycznych żyjących w specjalnie zorganizowanym przez człowieka środowisku – ogrodzie zoologicznym;
  • Zapoznanie z wyglądem i cechami charakterystycznymi np. słonia , żyrafy, zebry , lwa, nosorożca i krokodyla, oglądanie tych zwierząt na obrazkach, zdjęciach;
  • Rozpoznawanie i naśladowanie głosów zwierząt;
  • Utrwalenie pojęcia duży, mały;
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według podanego kryterium;
  • Rozwijanie poczucia rytmu, umiejętności wokalnych i ruchowych;
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania zwierzęcia na podstawie opisu;
  • Próba określania prawej i lewej strony swojego ciała, pokazywanie np. prawą nogę, lewą rękę;
  • Składanie w całość obrazka pociętego na trzy części.

ZWIERZĘTA NASZYCH PÓL I LASÓW

  • Wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt i ich środowisk;
  • Rozpoznawanie lisa wśród  wśród  innych zwierząt, nazywanie niektórych zwierząt;
  • Kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni, stosownie słów: wysoko – nisko, wyżej - niżej;
  • Poszerzanie wiedzy na temat ptaków żyjących w Polsce - sowa;
  • Zdobywanie wiedzy o zwierzętach leśnych i polnych, określanie różnic  między wiewiórką i lisem;
  • Zachęcanie do przestrzegania zasad szanowania przyrody;
  • Rozpoznawanie, wskazywanie i nazywanie wybranych owadów żyjących na łące;
  • Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie odgłosów: pszczoły, żaby, bociana, świerszcza, muchy, komara;
  • Wdrażanie do posługiwania się nazwami kolorów.

MARCOWA POGODA

  • Określanie pogody i zjawisk charakterystycznych dla wczesnej wiosny – coraz dłuższe dni, słońce grzeje mocniej, często wieje już ciepły wiatr. Dostrzeganie zależności temperatury od pory roku;
  • Poznanie przysłowia związanego z wiosną, np., „W marcu jak w garncu”;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat przyrody i zjawisk atmosferycznych;
  • Poznawanie zmian zachodzących w marcowej pogodzie i nazywanie ich;
  • Przeliczanie w zakresie 4;
  • Rozpoznawanie i nazywanie dźwięków różnych zjawisk atmosferycznych – ćwiczenia dźwiękonaśladowcze;
  • Rozwiązywanie zagadek związanych z marcową pogodą.

WIOSENNE PRZEBUDZENIE

  • Wzbogacanie wiadomości na temat zmian zachodzących wiosną  w przyrodzie;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • Słuchanie odgłosów przyrody;
  • Utrwalanie nazw kolorów podstawowych;
  • Ćwiczenie umiejętności liczenia i  porównywania. Stosowanie słów: więcej, mniej;
  • Rozpoznawanie pierwszych wiosennych kwiatów: krokus, przebiśnieg, pierwiosnek;
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych w trakcie zakładania hodowli roślin w kąciku przyrody:  rzeżucha, zielona cebulka, krokusy, żonkile, prymulki, tulipany;
  • Zdobywanie wiedzy na temat czynników niezbędnych do wzrostu roślin;
  • Pokazanie sposobów hodowli roślin: w ziemi, w wodzie, na wilgotnej wacie;
  • Rozwijanie opiekuńczej postawy wobec roślin;
  • Doskonalenie umiejętności segregacji i liczenia w zakresie odpowiadającym możliwościom dzieci.

 

Styczeń

 

MIJAJĄ DNI , MIESIĄCE, LATA

  • Słuchanie utworów literackich, w których występują postacie prezentujące postawy właściwe i naganne; rozpoznawanie ich i nazywanie;
  • Przynoszenie własnych książek do przedszkola- próby samodzielnego opowiadania ich treści;
  • Dostrzeganie różnic między wyglądem dziecka i osoby dorosłej;
  • Klasyfikowanie przedmiotów według podanych cech jakościowych;
  • Dostrzeganie rytmiczności występującej w przyrodzie. Rozumienie następstwa dnia i nocy. Układanie rytmów;
  • Kultywowanie zwyczaju powitania Nowego Roku – poznanie tradycji sylwestrowych i noworocznych;
  • Udział w uroczystości zorganizowanej dla wszystkich dzieci w przedszkolu – BAL KARNAWAŁOWY.

ZIMA I ZWIERZĘTA

  • Rozumienie potrzeby opiekowania się i systematycznego dokarmiania zwierząt zimą. Stałe dokarmianie ptaków i zwierząt żyjących na wolności;
  • Ilustrowanie ruchami treści wierszy i piosenek;
  • Rozpoznawanie i nazywanie różnych odgłosów, głosów i dźwięków( w tym głosu ptaków), przyporządkowywanie dźwięku do obrazu;
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania ;
  • Wskazywanie różnic i podobieństw w wyglądzie wybranych ptaków;
  • Rozwijanie kompetencji językowych.

BABCIA I DZIADEK

  • Zachęcanie do sprawiania niespodzianek bliskim;
  • Przygotowanie niespodzianek dla babć i dziadków;
  • Wzbudzanie szacunku dla członków najbliższej rodziny  - babć i dziadków;
  • Wyrażanie chęci niesienia pomocy dziadkom oraz okazywanie wdzięczności za ich miłość;
  • Kształtowanie postawy szacunku dla osób starszych;
  • Wzbudzanie zainteresowania zabawami z czasów dzieciństwa babć i dziadków;
  • Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka i próba uczestniczenia w nich;
  • Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4 z zastosowaniem liczebników głównych.

KORZYSTAMY Z UCIECH ZIMY

  • Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz z nadejściem zimy;
  • Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy;
  • Rozmowy na temat zdarzeń występujących na obrazkach. Próba nazwania przeżyć postaci (zadowolona, zdziwiona, zmartwiona…);
  • Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych;
  • Uświadomienie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw w pobliżu tras komunikacyjnych i innych niedozwolonych miejscach;
  • Układanie obrazka złożonego z 4 i więcej części;
  • Wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad;
  • Zapoznanie z różnymi dyscyplinami sportowymi, nazywanie zimowych dyscyplin sportowych;
  • Kształtowanie umiejętności porównywania wielkości. Porządkowanie elementów od najmniejszego do największego;

 

Listopad

 

MOJA  RODZINA

  • Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną;
  • Dostrzeganie znaczenia rodziny, nazywanie członków rodziny;
  • Okazywanie przywiązania do rodziny, nawiązywanie serdecznych kontaktów z rodzeństwem;
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez podejmowanie i wykonywanie prac domowych: a) utrzymywanie w porządku swoich zabawek; b) pomoc w kuchni podczas przygotowywania posiłków( mycie warzyw i owoców, dekorowanie kanapek, ustawianie kubeczka, rozkładanie sztućców itp.);
  • Dostrzeganie i rozumienie potrzeb innych członków rodziny – spokojne i ciche zachowanie się, podczas gdy inni odpoczywają;
  • Kształtowanie pojęcia „para”;
  • Wskazywanie i nazywanie części swojego ciała;
  • Uświadomienie roli matki i ojca w wychowaniu i nauce dzieci.

 

11 LISTOPADA ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

  • Omówienie symboli narodowych- flagi, godła. Wysłuchanie hymnu, zachowując odpowiednią postawę;
  • Kształtowanie patriotycznych postaw dzieci.

MÓJ DOM

  • Oglądanie ilustracji lub zdjęć przedstawiających różne domy. Wymienianie jak największej liczby określeń dla domów;
  • Rozpoznawanie i nazywanie pomieszczeń znajdujących się w domu;
  • Poznawanie działania i sposobów wykorzystywania urządzeń elektrycznych w gospodarstwie domowym;
  • Zapamiętywanie nazw urządzeń, ułatwiających życie człowiekowi, wykorzystywanych w domu, wskazywanie ich na obrazkach umieszczonych na tablicy i określanie ich funkcji;
  • Rozumienie siły prądu elektrycznego oraz zagrożeń, które może stwarzać;
  • Zabawy matematyczne  rozwijające umiejętność klasyfikowania;
  • Próba posługiwania się liczebnikami porządkowymi w przeliczaniu pięter bloku do 3;
  • Nazywanie domów zwierząt;
  • Wprowadzenie nazw podstawowych figur geometrycznych płaskich. Układanie domów z figur geometrycznych. Poprawne odwzorowywanie wzorów.

MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI

  • Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania praw i obowiązków;
  • Rozwijanie u dzieci empatii ;
  • Poznanie praw i obowiązków przedszkolaka. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku we własnym otoczeniu;
  • Przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie;
  • Wyrabianie nawyku uważnego słuchania i pytania o niezrozumiałe fakty;
  • Bliższe poznanie swoich rówieśników. Dostrzeganie podobieństw i różnic. Akceptacja siebie i odmienności innych. Wpływ różnic między dziećmi na wspólną pracę i zabawę;
  • Wyrażanie, rozpoznawanie i określanie własnych emocji. Rozpoznawanie uczuć innych osób na podstawie obserwacji wyrazu twarzy, mimiki i gestu;
  • Unikanie zachowań agresywnych i niepożądanych społecznie;
  • Poznanie i stosowanie form grzecznościowych względem rówieśników i osób dorosłych;
  • Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • Rozwijanie umiejętności segregowania przedmiotów;
  • Przeliczanie elementów na konkretach do 3.

MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO

  • Wdrażanie do dbania o własne zdrowie;
  • Poznanie i zapamiętanie numeru alarmowego 112;
  • Utrwalenie  zasad ruchu drogowego dla pieszych i  ich przestrzeganie;
  • Dostrzeganie sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci na drodze. Przewidywanie skutków zachowań związanych z ruchem drogowym przedstawionym na obrazkach, ocenianie zachowania osób;
  • Propagowanie zdrowego jedzenia i zdrowego stylu życia.Rozwijanie postawy prozdrowotnej;
  • Rozumienie konieczności dbania o czystość osobistą. Zgłaszania potrzeb fizjologicznych i korzystania w tym celu z toalety;
  • Rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie: zgodne korzystanie ze wspólnych miejsc do zabaw, urządzeń, atrakcyjnych zabawek, spokojne oczekiwanie na swoją kolej;
  • Rozwijanie umiejętności samoobsługowych. Ćwiczenie sprawności dłoni i palców, manipulowanie przy różnych zapięciach;
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.

 

Październik

 

IDZIE  JESIEŃ  PRZEZ  OGRÓD  I  SAD

  • Poznawanie darów jesieni – nazywanie i rozróżnianie wybranych warzyw i owoców (rosnących w Polsce), rozpoznawanie ich za pomocą zmysłu: wzroku, dotyku, smaku;
  • Oglądanie książek z małą ilością tekstu, o sztywnych okładkach i kartkach, z dużymi barwnymi, pogodnymi i realistycznymi ilustracjami;
  • Nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w czasie opowiadania treści obrazka;
  • Poznawanie w toku zabaw określeń: duży, mały;
  • Postrzeganie podstawowych zasad higieny;
  • Uświadomienie znaczenia wartości odżywczych owoców i warzyw.

IDZIE  JESIEŃ  DO  ZWIERZĄT

  • Otwieranie oczu i uszu na wszystko , co dzieje się w przyrodzie jesienią;
  • Obserwowanie przyrody w ogrodzie przedszkolnym i najbliższym otoczeniu;
  • Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku: wiewiórka i jeż;
  • Zapoznanie ze sposobem przygotowania zwierząt do zimy;
  • Naśladowanie ruchów i głosów wydawanych przez zwierzęta leśne;
  • Rozwijanie umiejętności liczenia – stosowanie liczebników  głównych w zakresie 4.

CO  Z  CZEGO  OTRZYMUJEMY

  • Poznanie przez dzieci pracy piekarza i etapów powstawania chleba;
  • Próbowanie różnych rodzajów pieczywa: chałka, obwarzanek, kajzerka, świderek, bułeczka z  cynamonem. Określanie smaku pieczywa;
  • Zdobywanie wiedzy na temat pochodzenia produktów zwierzęcych. Rozpoznawanie i nazywanie produktów, które są uzyskiwane dzięki hodowli zwierząt;
  • Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt żyjących na wsi;
  • Przełamywanie oporów przed spożywaniem nowych produktów spożywczych.

IDZIE  JESIEŃ  Z  DESZCZEM

  • Poznanie roli wody w życiu człowieka;
  • Naśladowanie ruchem i dźwiękiem deszczu i rozchlapywanie wody;
  • Kształtowanie poczucia rytmu;
  • Utrwalanie pojęć: mały, duży;
  • Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni;
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do temperatury czy pory roku;
  • Nauka samodzielnego zakładania wybranych części garderoby;
  • Eksperymentowanie z wodą „Co pływa, co tonie”.

 

Wrzesień

 

TO  JESTEM  JA

  • Zapoznanie się z kolegami i koleżankami w grupie;
  • Podejmowanie próby przedstawiania się i zapamiętania imion kolegów i koleżanek;
  • Poznanie i nazywanie części swojego ciała;
  • Wskazywanie przedmiotów mających jedną wspólną cechę;
  • Nauka tworzenia koła w sytuacjach zabawowych, poruszania się po jego obwodzie;
  • Rozwijanie mowy dziecka – odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu;
  • Nauka układania puzzli (samodzielnie lub z pomocą innych osób);
  • Poznanie sposobu lepienia z plasteliny;
  • Nauka rysowania kredkami (prawidłowy sposób trzymania kredki);
  • Nauka czynności higienicznych (zgłaszanie potrzeb fizjologicznych, mycie rąk po każdorazowym skorzystaniu z toalety, po powrocie z podwórka, przed każdym posiłkiem);

MOJA  GRUPA

  • Rozpoznawanie swojego znaczka rozpoznawczego ;
  • Rozpoznawanie i nazywanie części garderoby;
  • Określanie własnego ubioru i odpowiednie dobieranie części garderoby;
  • Kształtowanie poczucia przynależności do grupy;
  • Porównywanie i klasyfikowanie przedmiotów ze względu na przynależność do grupy zabawek;
  • Kształtowanie pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, nad, za, obok;
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;
  • Uczestnictwo w zabawach ruchowych w Sali i na świeżym powietrzu;
  • Określanie chronologiczne wydarzeń na podstawie dwóch obrazków (co było wcześniej, co było później);
  • Uczestniczenie w zabawach popularnych.

MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

  • Poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze;
  • Zaznajomienie z numerem alarmowym 112;
  • Wymienianie nazw różnorodnych pojazdów;
  • Rozumienie znaczenia znaków drogowych w ruchu drogowym;
  • Kształtowanie orientacji w przestrzeni, stosowanie określeń: do przodu, do tyłu, w bok, w górę w dół;
  • Wzbogacanie słownictwa o słowo dwojakiego znaczenia: zebra;
  • Poznanie pracy policjanta.

IDZIE  JESIEŃ…PRZEZ LAS, PARK

  • Rozpoznawanie i nazywanie darów jesieni;
  • Segregowanie przedmiotów według określonej cechy;
  • Nauka skupiania uwagi na określonej czynności;
  • Układanie ciągu przedmiotów (roślin) w szeregi rytmiczne;
  • Rozwijanie umiejętności liczenia i porównywania liczby elementów, stosowanie określeń: więcej, mniej;
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wielkość, stosowanie określeń: duży, mały.





Wróć do góry
Przejdź na dół