dzieci szczęśliwe, syte i bezpieczne ...

Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

 

Nauczycielki:

 

Pani Dorota

Pani Katarzyna

 

Pomoc w grupie:

 

Pani Katarzyna

 

 

 

Zajęcia dodatkowe

Poniedziałek :

13.00 – 13.30    j. angielski

Czwartek:

10.00 – 11.00     gimnastyka korekcyjna

Piątek:

9.30 – 10.00         rytmika

10.30 – 11.00       tańce (co 2 tygodnie)

Luty

 

„Baśniowe postacie”

             (sł. i muz. J. Kucharczyk)

 

1.Znam legendy o powstaniu Krakowa

i stolicy Polski, Warszawie:

o szewczyku, o smoku i Wiśle,

o Syrence i Warsie i Sawie.

 

Ref. Książki niezwykłe, książki ciekawe,

tysiące legend, baśni i bajek.

Historii tyle, że trudno zliczyć,

chcę poznać wszystkie, więc będę je czytać.

 

2.Z książek znam też krasnoludki i królewny

i Kopciuszka, wróżki, Śnieżkę,

Czerwonego Kapturka, kłamczuchę,

Kota w butach i Piękną i Bestię.

 

Ref. Książki…..

 

3.Lubię czytać książki z mamą i tatą,

piękne wiersze, opowiadania,

z nich się uczę, historię poznaję,

więc zachęcam was też do czytania.

 

Ref. Książki…

 

„Każdy chciałby być odkrywcą”

         (sł. i muz. J. Kucharczyk)

 

1.Znam już dobrze kraj nasz, Polskę,

miasta, góry, morze.

Byłem także w innych krajach –

zwiedziłem Europę.

 

Ref. Chcę poznać cały świat:

kontynenty, morza, oceany.

A kiedy już na Ziemi wszystko zwiedzę,

rakietą w kosmos polecę.

 

2.Znam też inne kontynenty:

Azję i Afrykę,

a niedługo także zwiedzę

ogromną Amerykę.

 

Ref. Chcę poznać cały świat…

 

3.Będę pływał wielkim statkiem,

latał samolotem,

podróżował autokarem

i jeździł autostopem.

 

Ref. Chcę poznać cały świat…

 

Styczeń

 

"Czasolot "   

    sł. i muz.: K. Gowik

 

Gdy przyszliśmy do przedszkola, to był wrzesień,

To był wrzesień, a z nim jesień tak złota jak słońce.

Gdy wakacje się zbliżają, to jest czerwiec.

To jest czerwiec, a z nim lato gorące, pachnące.

A co potem, co będzie potem?

Polecimy sprawdzić to czasolotem!

 

Ref.: Czaso – czas – czasolot to pojazd, co nie widać go.

 

Kiedy wsiadasz, wrzesień jest, jesieni start i lata stop!

Potem października bieg i bieg listopada.

Grudzień, styczeń niosą śnieg, zima bajki gada.

Wiosna marzec, kwiecień, maj i prawie koniec lotu

Czerwiec niesie lataczar – wysiadka z czasolotu!

Lipiec – hop! Sierpień – prask!

I znowu mamy września czas!

 

Kiedy przyszłam do przedszkola, byłam mała.

Taka mała, ze pod stołem mieściłam się cała.

Gdy przyszedłem do przedszkola, byłem mały.

Taki mały, że pod krzesłem mieściłem się cały.

A co potem, co będzie potem?

Polecimy to sprawdzić czasolotem!

 

Ref.: Czaso – czas – czasolot …

 

A w ogrodzie przy przedszkolu rosły róże.

Były małe, malusieńkie, a teraz są duże.

A to drzewko, które miało małe listki,

Tak urosło, że w dzień skwarny cień rzuca dla wszystkich.

A co potem? Co będzie potem?

Polecimy sprawdzić to czasolotem!

 

Ref.: Czaso – czaso- czasolot …

 

"Pomóż ptakom"

             sł. i muz.: J. Kucharczyk

 

Zastukały ptaki w okno:

„Hejże, hejże, dzieci!

Zima mrozem postraszyła,

śnieżek z nieba leci!

 

Ref.: Dajcie ptakom ziarnek

i okruszków chleba!

Gdy na dworze zima,

ptakom pomoc trzeba!”

 

Tata zbija z desek karmnik,

chleb szykuje mama,

słonecznika ziarnka dzieci

wsypią tutaj zaraz.

 

Ref.: Dajcie ptakom …

 

Ile ptaków jest w karmniku,

jak bardzo się cieszą!

Za jedzenie świergotaniem

podziękują dzieciom!

 

Ref.: Dajcie ptaszkom …

 

 

 

"Kraina babci i dziadka"

                sł. i muz.: K. Gowik

 

Mamam w pracy, tata w pracy, mało widzą nas,

 Ale za to babcia z dziadkiem zawsze mają czas.

 Mama w biegu, tata w biegu, śpieszą się co dnia.

 Ale za to babcia z dziadkiem mają niezły plan!

 Drzwi krainy czarodziejskiej otwierają nam!

 

Ref.: A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe,

karuzela i spacer z psem,

wszystko wyczarował dziadek z babcią ja to wiem!

A tam kotki jak kłębuszki, a tam bitwa na poduszki.

Potem pizza, a może dżem?

Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!

 

Mama stara się jak może, by być bliżej nas,

 ale ciągle goni, goni ją ten wstrętny czas!

 Tata stara się jak może, aby z nami być,

 ale trudno jest na co dzień tak spokojnie żyć.

 Babcia z dziadkiem zapraszają, by się u nich skryć!

 

Ref.: A tam lody …

 

"Taniec pajacyków"

              sł. i muz.: K. Gowik

 

Tancza pajacyki,

 hip, hop, hopla, hop,

tupią im buciki,

hip, hop, hopla, hop.

Obracają się w kółeczko,

hip, hop, hopla, hop,

na śniadanie piją mleczko,

hip, hop, hopla, hop.

 

Bawią się misiami,

hip, hop, hopla, hop,

tańczą z laleczkami,

hip, hop, hopla, hop.

A wieczorem zasypiają,

cii, cii, cicho, cii,

i wesołe rano wstają,

hip, hop, hopla, hop.

 

Grudzień

 

„Świat sprzed milionów lat”

                 (sł. i muz. J. Kucharczyk)

 

Wiele milionów lat temu

na naszej planecie żyły

na lądach, w powietrzu, w wodach

ogromne dinozaury.

 

Ref. Dawno temu na Ziemi

       mieszkały dinozaury.

       Miały wielkie głowy, ogony,

       straszne zęby, pazury.

 

Rosły olbrzymie rośliny,

jak teraz najwyższe drzewa.

Widłaki, paprocie, skrzypy

sięgały prawie nieba.

 

Ref. Dawno temu…

 

Dzisiaj jest już tak niewiele

dowodów tamtej epoki:

odciski odbite w skałach,

odkryte wielkie kości.

 

Ref. Dawno temu…

 

„Idą święta”

         (sł. i muz. J. Kucharczyk)

 

Na dworze śnieg już spadł,

na dworze szczypie mróz,

a w domu ciepło tak,

bo święta przyszły już.

 

Ref. Biały opłatek na stole

i potraw świątecznych dwanaście,

dzisiaj gwiazdka na niebie

Dda wszystkich świeci jaśniej.

 

Płyną świąteczne życzenia

w mroźny zimowy świat.

A pod choinką prezenty,

to piękny, radosny czas.

 

Choinka błyszczy, lśni

tysiącem różnych barw,

migocze w świetle świec

i pachnie tak jak las.

 

Ref. Biały opłatek…

 

Listopad

 

"Jak dobrze mieć rodzinę"

                     (sł. i muz.: J. Kucharczyk)

 

Nigdy nie jestem sam

bo rodzinę mam.

Gdy jest mi smutno i gdy jest źle,

rodzina wspiera mnie. /2x

 

Ref.: Mama i tata przytulą do serca,

siostra i brat zabawią mnie.

Nawet gdy ktoś mi dokuczy, skarci,

cała rodzina kocha się.

 

Lepiej i łatwiej żyć,

gdy ktoś obok jest.

Kiedy zrozumie, pocieszy mnie

i zawsze pomóc chce. /2x

 

Ref.: Mama i tata przytulą do serca…

 

"Magiczne miejsce"

           (sł. i muz.: K. Gowik)

 

Marzył mi się kiedyś dom z żelków i karmelków,

A przed domem słodki płot z dropsów i wafelków.

Wolę jednak to, co mam, bo już teraz wiem,

Że mój dom prawdziwy jest, a tamten był snem.

 

Ref.: Teraz wiem, że mój dom to magiczne miejsce.

W każdym kącie, ty i tam bije jego serce.

Tutaj jem, tutaj śpię, tutaj skarby swoje mam.

Tutaj czeka mama, tata, tu nie jestem nigdy sam!

 

Kto by nie chciał królem być, królem lub królewną.

Mieszkać w zamku, złoto mieć i zabawek pełno.

Wolę jednak to, co mam, bo już teraz wiem,

Że mój dom prawdziwy jest, a zamek był snem.

 

Ref.: Teraz wiem …

 

W czarodziejskim świecie, być każdy chciał przecież.

Zaczarować, co się da, na calutkim świecie.

Wolę jednak to, co mam, bo już teraz wiem,

Że mój dom prawdziwy jest, inne były snem.

 

Ref.: Teraz wiem …

 

"Moje prawa"

         (sł. i muz.: J. Kucharczyk)

 

Chociaż lat mam tak niewiele,

mam już swoje prawa,

chcę byś zawsze szanowany

i chcę być kochany.

I chcę by dorośli o mnie dbali,

bym mógł szczęśliwie dorastać.

Bo prawo do szczęścia każdy ma,

nawet gdy ma mało lat.

 

Każdy człowiek, nawet mały,

ma też obowiązki,

więc jak umiem, tak pomagam

mamie, tacie, siostrze.

Uczę się najlepiej jak potrafię,

by kiedyś dobrze pracować.

Bo obowiązki też każdy ma,

nawet gdy ma mało lat.

 

"Lekcja zdrowia"

             (sł. i muz.: K. Gowik)

 

Dziś tu będzie lekcja zdrowia,

A na lekcji zdrowia ja opowiem wam bajeczkę.

Był raz sobie mały ludzik, co chciał wciąż się brudzić

I leniuszkiem był troszeczkę.

A co robić chciał? Zaraz powiem wam.

 

Ref.: W komputerze ciągle bywać, och, och, och!

Na kanapie przesiadywać, och, och, och!

Zjadać chipsy i słodycze, och, och, och!

Być brudaskiem sobie życzył, och, och, och!

Trzeba z tym ludzikiem zrobić coś,

By zrozumiał, że mało zdrowy z niego gość!

 

Już posłuchał ludzik lekcji,

W głowę się podrapał i zamyślił na godzinę.

Wziął szczoteczkę, umył zęby,

Potem wszedł do wanny

I szczęśliwą zrobił minę.

A co zrobić chciał? Zaraz powiem wam!

 

Ref.: Już nie siedział w komputerze, tak, tak, tak.

Jeździć dużo na rowerze, tak, tak, tak.

Jeść owoce i warzywa, tak, tak, tak.

Bo to zdrowie się nazywa, tak, tak, tak.

Ważne, by ze sobą zrobić coś,

By zrozumieć, że każdy z nas to zdrowy gość!

 

 Październik

 

„Zbiory z sadu i ogrodu”

             (sł. i muz. J. Kucharczyk)

 

1.Już owoce i warzywa

pięknie nam dojrzały,

więc w jesienny dzień słoneczny

plony pozbieramy.

W sadzie rosną słodkie gruszki,

na powidła śliwki,

żółte i czerwone jabłka

i smaczne malinki.

 

2.A w ogrodzie jest marchewka,

pietruszka, selery,

teraz wszystkie te warzywa

z mamą wykopiemy.

W piwniczce je przechowamy

aż do końca zimy,

bo sałatki i surówki

chętnie z nich zrobimy.

 

„Jesienna zagadka”

             ( sł. i muz. K. Gowik)

 

Ref. Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,

co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.

Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.

 

1.Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy

bo zimą będzie je jadła, gdy śnieg pokryje lasy.

Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

lecz zagadka rozwiązana!

Tak, tak, tak, tak, tak!

 

Ref. Zagadkę…

 

2.Bociany mówią, że gniazdo nieczynne jest do wiosny,

bo lecą stąd do Afryki,

a każdy bocian radosny!

Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

lecz zagadka rozwiązana!

Tak, tak, tak, tak, tak!

 

Ref. Zagadkę…

 

3.A jeżyk, gruby jak piłka, podreptał, gdzie lasek rośnie,

zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.

Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

lecz zagadka rozwiązana!

Tak, tak, tak, tak, tak!

 

Wrzesień

 

"Wspomnienia z wakacji"

 

I.Choć wakacje się skończyły,

chociaż minął wolny czas,

mamy tyle wspomnień,

tyle pięknych zdjęć

z wczasów i wyjazdów,

ze słonecznych miejsc.

 

Ref.: Gdzie góry wysokie,

Jezior srebrnych blask,

Gdzie morze błękitne,

piasek złotych plaż.

Jest tyle pięknych miejsc,

warto zwiedzić je

i wrócić kiedyś tam,

za rok czy za lat pięć.

 

II.Warto zwiedzić całą Polskę

od Bałtyku aż do Tatr.

Poznać inne kraje,

lecz pamiętać też –

tam, gdzie babcia, dziadek

jest przecudna wieś.

 

Ref.: Gdzie góry …

 

"Krąg dziecięcych rąk"

 

I.Jak dobrze mieć przyjaciół w krąg,

tak dużo innych, dziecięcych rąk

przyjaciół, co uśmiechnięci są,

tak dużo, tak dużo rąk…

 

Ref.: Bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć

i codziennie wesoło bawić się,

szukać przygód tu i tam, w bajki wierzyć też,

bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć.

 

II. Samemu być to bardzo źle,

smutno i z łezką, więc nie, nie, nie!

Muzyka, śmiech i serca w krąg.

tak dużo, tak dużo rąk…

 

Ref.: Bo tak dobrze…

 

III. Czy jesteś tu, czy jesteś tam,

mając przyjaciół, nie jesteś sam.

Oni tu obok, tak blisko są,

tak dużo, tak dużo rąk…

 

Ref.: Bo tak dobrze…

 

"Każdy chciałby być kierowcą"

 

I.Tyle samochodów jeździ po ulicach,

a każdy kierowca świetnie zna przepisy.

My zasady ruchu też już dobrze znamy,

bo jako piesi po drogach się poruszamy.

 

Ref.: Wiemy, że swiatło czerwone znaczy stop,

zielone zaś – możesz iść!

Znaki drogowe trzeba znać,

by bezpiecznym być!

 

Gdy już będę duży, kierowcą zostanę

i przepisy ruchu poznam doskonale.

Będę miał samochód, no i prawo jazdy,

jak mama, tata, i ciocia, wujek i dziadek.

 

Ref.: Wiemy, że światło…

Luty

 

„Chopin”

     /I. R. Salach/

             

Niedaleko Warszawy –

miasteczko.

To miasteczko leży –

nad rzeczką.

A rzeczka to mała –

Utrata.

Kiedyś Frycek figle tu płatał.

Tak jak wy był chłopcem małym.

Tak jak wy uwielbiał zabawy.

Często nad rzeczką siedział

i myślami daleko wybiegał.

Słuchał wiatru i śpiewu fal,

łapał nutki płynące w dal.

Łapał nutki i składał w mazurki,

polonezy, nokturny, oberki.

Z nutek koncerty układał,

preludia, etiudy z nich składał.

Jego muzyka do dzisiaj śpiewa,

wsłuchaj się w szum drzewa.

 

„ Przedszkolna orkiestra”

                            / A. Frączek/

By zagrać z prawdziwą orkiestrą,
Nie trzeba być żadnym „ maestro”,
Wystarczy fantazji ćwierć deka.
Słuchacze już biegną z daleka!

Bo Antek w parapet uderza
i rocka grać na nim zamierza,
Jaś stuka zawzięcie w żeberka,
aż grzejnik wywija oberka,
Staś biurko przerobił na bęben
i bębni weń, nucąc kolędę,
a Krzysiek na nerwach gra tryle.

Przedszkolna orkiestra.
I tyle.

 

„Nutki”

     /I.R. Salach/

                     

Na pięciolinii siedzą nutki.

Wysunęły nóżki, pokazały butki.

A te butki czarne, małe,

do zabawy doskonałe.

Skoczyły czarne butki,

uciekły nocą z piosenki nutki.

Do – dobrze tańcowało,

re – w stawie rechotało,

mi – gawędziło miło,

fa – fasolę i groch sadziło,

sol – malowało parasol,

la – lato pozdrawiało,

si – po włosku gadało,

do – wszystko dokładnie powtórzyło

i na pięciolinię wróciło.

 

„W Toruniu żył Kopernik…”

                   /I.R.Salach/

 

W Toruniu żył Kopernik

I obserwował niebo.

Chciał poznać nowe gwiazdy,

chociaż nie wiedział, dlaczego.

W czarnym bezkresnym kosmosie

Jego myśl jak sputnik świeci.

Nie śniło mu się wcale,

że człowiek tutaj doleci.

Oglądał złote słońce

i srebrny księżyc badał.

Często nocował nad Wisłą

o gwiazdach opowiadał.

On dowiódł, że nasza Ziemia

podąża wokół Słońca,

chociaż uczeni mężowie

nie chcieli mu wierzyć do końca.

Rozsławił Kopernik Polskę

na całym wspólnym świecie.

Dlatego wszyscy go znają

pytajcie, jeśli chcecie.

 

Styczeń

 

"Co robią zimą dni tygodnia"

 

Gdy tylko słonko na niebie lśni,

bawią się zima tygodnia dni.

Poniedziałek – zjeżdża na sankach.

Wtorek – lepi bałwanka.

Środa – narty przypina.

Czwartek – kije jej trzyma.

Piątek jedzie na ślizgawce,

ciągnięty przez dwa latawce.

Sobota rzuca śnieżkami

I woła niedzielę:

„Hej, baw się z nami!”

A niedziela, choć zdrowa,

Pod pierzynę się chowa.

                             / T. Fiutowska/

 

"Kocham babcię i dziadka"

 

Kocham mocno babcię, dziadka –

to nie żarty moi mili,

dzisiaj im życzenia składam,

by sto latek jeszcze żyli.

Kiedy smutek mnie ogarnia

i wszystkiego mam już dosyć,

dziadek mocno mnie przytuli,

o to go nie trzeba prosić.

Gdy pomyślę o łakociach,

babcia zaraz cos upiecze.

Muszę przyznać, te wypieki

najwspanialsze są na świecie.

Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach

przekazują wciąż wytrwale

swym kochanym wnukom, wnuczkom

rad życiowych całą gamę.

                               / B. Forma/

 

Grudzień

 

„Pracowita zima”

 

Zima, zima biała,
drogi zasypała.
Z chmury śnieg prószy,
Mróz szczypie w uszy.
Wszystko ubielone,
śniegiem przyprószone.
Lód lśni już na rzekach,
a zima narzeka:
Tyle pracy jeszcze mam!
Czy ja sobie radę dam ?
Gdy już wszystko pobieliła,
wodę w rzekach zamroziła,
zaprosiła dzieci w koło:
Śniegiem bawcie się wesoło!
Zróbcie śnieżki i bałwanki.
I na górkę! I na sanki!
Rzekła jeszcze:
I niech każde z was pamięta!
Najważniejsza w zimie sprawa
To bezpieczna jest zabawa.

                       /K. Datkun – Czerniak/

 

„Choinka”

 

Przyszła do przedszkola

choinka zielona,

powiedziała dzieciom:

- Chcę być wystrojona.

Dzieci się zebrały,

pracę podzieliły

i piękne ubranka

choince zrobiły.

Świątecznie ubrana,

jasnym blaskiem świeci.

Choinka została

w przedszkolu, u dzieci.

          /J. Koczanowska/

 

Listopad

 

"Jedenasty listopada"

 

Dzisiaj wielka jest rocznica

Jedenasty listopada.

Tym co zmarli za Ojczyznę

Hołd wdzięczności Polska składa.

 

Im to bowiem zawdzięczamy

Wolność – polską mowę w szkole

To, że tylko z ksiąg historii

Poznajemy dziś niewolę.


Uroczyście biją dzwony
w mieście flagi rozwinięto
i me serce się raduje
że obchodzę Polski święto.

                        / L. Wiszniewski/

 

Październik

 

„Na rynku”

         (W. Kostecka)

 

Jak tu dzisiaj kolorowo!

Ile pokus na straganach,

ile warzyw i owoców…

- Trudny wybór – mówi mama.

- Weźmy pora i kapustę,

marchew, szczypior,

nać pietruszki,

pomidory i ziemniaki,

cztery jabłka i dwie gruszki.

Może jeszcze winogrona?

Wyglądają na dojrzałe.

I kilogram pomarańczy.

Zobacz, jakie okazałe.

- Mamo, spójrz, tam są banany,

mandarynki i morele.

- Chyba czas do domu wracać,

bo nasz koszyk jest już pełen!

 

„Szara pogoda”

             ( K. Datkun – Czerniak )

 

Szara chmurka, obok druga,

pełne kropel dżdżu.

Deszczyk pada już od rana,

smutno, smutno mu.

Szare pole, lasy szare,

kiedy pada deszcz.

Szare niebo, łąki szare,

wszędzie szaro jest.

A tu pada, pada, pada

już przez cały dzień!

Oj, deszczyku, już wystarczy,

zmień pogodę – zmień!

Niech rozzłoci się słonecznie

wszystko wkoło nas,

a szarości niech odpłyną.

Już słoneczka czas!

Luty

 

Baśnie, bajki, bajeczki

  • Dokonywanie oceny postępowania bohaterów literackich;
  • Aktywizowanie umysłu i emocji dzieci w toku odgrywania scenek dramowych;
  • Zapoznanie z literami „g, G”: małą i wielką, drukowaną i pisaną;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat teatru;
  • Utrwalanie zasad zachowania obowiązujących podczas wizyty w teatrze i oglądania przedstawienia teatralnego;
  • Odgrywanie scenek sytuacyjnych w teatrze cieni według ustalonego scenariusza;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Utrwalanie dodawania i odejmowania w zakresie 8;
  • Wykorzystywanie ćwiczenia orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych;
  • Posługiwanie się umownymi znakami – przygotowanie do programowania;
  • Rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się ma ustalone sygnały;
  • Utrwalanie umiejętności poruszania się w metrum trójdzielnym;
  • Rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą;
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
  • Nabywanie odwagi w wypowiadaniu się na forum grupy;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat budowy książki.

Muzyka wokół nas

  • Poznawanie znaczenia nowych słów: dźwięk, muzyka, orkiestra, dyrygent, batuta;
  • Poznawanie dawnych i nowoczesnych urządzeń służących do rejestrowania i odtwarzania muzyki;
  • Muzykowanie na wybranych instrumentach perkusyjnych, rozwijanie poczucia rytmu i inwencji twórczej;
  • Odkrywanie litery „w, W”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Kształtowanie poczucia sprawstwa i odczuwania radości z wykonanej pracy;
  • Zdobywanie wiadomości na temat filharmonii;
  • Poznawanie właściwego sposobu zachowania się na koncercie;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina;
  • Wyrażanie przeżyć w aktywności plastycznej i ruchowej;
  • Rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych;
  • Reagowanie na zmiany metrum;
  • Utrwalanie nazw liczebników głównych i liczebników porządkowych w danym zakresie;
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9;
  • Zapoznanie ze znaczeniem nowych słów oraz położeniem nut na pięciolinii;
  • Poznawanie budowy instrumentów strunowych szarpanych na przykładzie gitary.

Nie jesteśmy sami w kosmosie

  • Poznawanie obiektów i zjawisk występujących w kosmosie, wyglądu i nazw planet Układu Słonecznego;
  • Odkrywanie liter „p, P”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
  • Rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej;
  • Nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim;
  • Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej;
  • Utrwalanie kolejności występowania planet w Układzie Słonecznym;
  • Rozwijanie mowy;
  • Poznawanie właściwości fizycznych niektórych substancji;
  • Rozwijanie rozumowania przyczynowo – skutkowego;
  • Wykonywanie układu ruchowego do piosenki;
  • Przybliżanie sylwetki wielkiego polskiego astronoma – Mikołaja Kopernika;
  • Utrwalanie poznanych znaków matematycznych: +, = oraz liczb od 1 do 9;
  • Przeliczanie w zakresie 9;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat gwiazd, poznawanie nazw wybranych gwiazdozbiorów.

Projekt pieniądze

  • Określanie, co interesuje dzieci i czego chciałyby dowiedzieć się o pieniądzach;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat polskich pieniędzy: historii i sposobu wytwarzania;
  • Zachęcanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania;
  • Porównywanie sposobu wytwarzania pieniędzy dawniej i obecnie;
  • Wzbogacanie słownictwa;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Rozumienie potrzeby oszczędzania, poznawanie sposobów przechowywania pieniędzy;
  • Zapoznanie z instytucją użyteczności publicznej (bankiem);
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej;
  • Rozumienie potrzeby planowania wydatków oraz racjonalnego wydawania pieniędzy;
  • Nazywania i klasyfikowanie produktów ze względu na miejsce ich zakupu (sklepy);
  • Rozwijanie umiejętności liczenia i posługiwania się pieniędzmi w sytuacjach wymiany: kupno – sprzedaż;
  • Rozwijanie umiejętności budowania wielozdaniowych wypowiedzi.

 

Styczeń

 

MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA …

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • wymienia wybrane tradycje związane z następstwem Nowego Roku,
  • odkrywa litery s: małą, wielką, drukowaną i pisaną;
  • rozpoznaje i nazywa litery s, S;
  • wykonuje pracę plastyczną nową techniką;
  • wzbogaca wiedze na temat kalendarza i jego znaczenia;
  • poznaje właściwości fizyczne niektórych substancji, pobudza zmysły;
  • rozumie sens podawanych informacji w formie uproszczonych rysunków;
  • rozwija ogólną sprawność fizyczną;
  • nabywa umiejętności skupienia uwagi na przekazie literackim;
  • wzbogaca wiadomości dotyczące miesięcy, i pór roku;
  • przyporządkowuje miesiące do poszczególnych pór roku;
  • reaguje na ustalone sygnały;
  • śpiewa dany tekst na własna melodię;
  • utrwala dni tygodnia,
  • rozpoznaje znak matematyczny +; poprawnie stosuje znak + i = w sytuacjach zadaniowych;
  • rozwija umiejętności dodawania w zakresie 7,
  • wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej,
  • rozumie pojęcie czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy oraz pór roku;
  • dostrzega znaczenie pracy wykonywanej w nocy;
  • utrwala wiadomości na temat charakterystycznych cech poszczególnych pór roku;
  • rozwija sprawności manualne.

 

 

ZIMA I ZWIERZĘTA

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zabaw zimowych,
  • dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów,
  • wymienia głoski w słowach narty, Nela; układa schematy i modele słów narty, Nela; określa miejsca spółgłoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • opisuje wygląd liter n, N oraz odtwarza ich kształt,
  • wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem poznanej techniki – maluje pastą do zębów,
  • podaje informację na temat wybranych ptaków; wymienia charakterystyczne cechy budowy ptaka; wyjaśnia znaczenie piór w życiu ptaka;
  • wypowiada się na temat związków przyczynowo-skutkowych w historyjce, układa obrazki historyjki zgodnie z kolejnością wydarzeń w zespole,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • wypowiada się podczas rozmów, stosuje w wypowiedziach wyrażenia przyimkowe,
  • wymienia sposoby pomagania ptakom zimą,
  • aktywnie uczestniczy w doświadczeniach i zabawach badawczych,
  • reaguje ruchem na dźwięki: wysokie, niskie, długie, krótkie,
  • śpiewa piosenki,
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta charakterystyczne dla środowiskaleśnego,
  • wyjaśnia, dlaczego zimą należy pomagać zwierzętom leśnym,
  • wyjaśnia, na czym polega praca leśnika,
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta charakterystyczne dla Arktyki, opisuje sposób życia mieszkańców koła podbiegunowego,
  • przelicza i opisuje figury geometryczne,
  • tworzy zbiory na podstawie podanych cech,
  • wyjaśnia, dlaczego dane elementy należą do jednego i do drugiego zbioru,
  • tworzy obrazek z elementów, maluje farbą plakatową.

 

 

BABCIA I DZIADEK

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • wymienia tradycje związane z karnawałem,
  • wypowiada się na forum grupy opisując swój strój karnawałowy,
  • wymienia głoski w słowach balony, Bolek;układa schematy i modele słów: balony, Bolek, określa miejsce spółgłoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • opisuje wygląd liter b, B oraz odtwarza ich kształty,
  • rozwija sprawności manualne,
  • wyjaśnia, dlaczego dziadkowie są znaczącymi osobami w rodzinie i dlaczego należy ich szanować,
  • wymienia nazwy znanych miesięcy,
  • zapamiętuje i recytuje wiersze,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego utworu literackiego,
  • układa drzewo genealogiczne Olka i Ady,
  • śpiewa piosenki,
  • płynnie i starannie wykonuje ruchy do melodii piosenki,
  • wyraża zainteresowanie dziadkami, odpowiada na pytania związane z ich życiem,
  • rozwiązuje zagadki,
  • rysuje rysunki dla babci i dla dziadka,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
  • poprawnie liczy figury geometryczne,
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 8,
  • przygotowuje niespodziankę dla babci i dziadka.

PROJEKT ZABAWKI

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych,
  • samodzielnie formułuje pytania dotyczące wiadomości, które chciałoby pozyskać,
  • porządkuje zabawki, odkłada je na wyznaczone miejsca,
  • wymienia nazwy zabawek, które można kupić w sklepie, oraz wymienia osoby, które je najczęściej kupują,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych,
  • tworzy słownik obrazkowo-wyrazowy,
  • rozwija sprawności manualne,
  • wypowiada się na temat zabawek: dawnych i współczesnych,
  • podaje różnice pomiędzy zabawkami dawnymi a współczesnymi,
  • aktywnie uczestniczy w pracach konstrukcyjno-technicznych,
  • śpiewa piosenki,
  • liczy zabawki, porównuje liczebność zbiorów,
  • wyodrębnia podzbiory zbiorów np. małe i duże,
  • wprowadza do zabawy własne modyfikacje,
  • prezentuje nabyte wiadomości i umiejętności, przedstawia samodzielnie wykonane prace,
  • prezentuje swoje osiągnięcia,
  • buduje wielozdaniowe wypowiedzi na temat zrealizowanego projektu,
  • wykonuje zabawkę,
  • rozwija sprawności fizyczne,
  • kreśli szlaczki po śladzie i samodzielnie.

 

Grudzień

 

Jak wyglądał świat przed milionami lat

  • Wprowadzenie w świat techniki i jego rozwoju na przestrzeni lat;
  • Porównywanie różnych projektów tego samego przedmiotu, próby oceniania ich wyglądu i funkcjonalności;
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Rozwijanie mowy;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat czasów prehistorycznych;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat dinozaurów;
  • Rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni;
  • Poznawanie historii węgla;
  • Pozyskiwanie wiedzy na temat pracy ludzi wykonujących zawód górnika;
  • Wzbogacanie słownictwa;
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • Rozwijanie percepcji słuchowej;
  • Porównywanie liczebności zbiorów;
  • Wprowadzenie znaków matematycznych: =, >, < oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych;
  • Kultywowanie polskich tradycji;
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Idzie zima ze śniegiem

  • Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
  • Odkrywanie litery „y”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
  • Wzbogacenie doświadczeń plastycznych;
  • Poszerzenie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy;
  • Rozwijanie umiejętności poprawnego formułowania zdań i pytań;
  • Rozwijanie rozumowania przyczynowo – skutkowego;
  • Utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej;
  • Określanie pogody, nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy;
  • Pobudzanie zmysłów, badanie i określanie właściwości fizycznych wody, śniegu i lodu;
  • Wyrabianie poczucia rytmu;
  • Wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał;
  • Poznawanie zimowych dyscyplin olimpijskich;
  • Ustalanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych;
  • Nabywanie umiejętności przewidywania konsekwencji niebezpiecznych zachowań podczas zabaw zimowych;
  • Przekazywanie informacji w formie uproszczonych rysunków (oznaczeń i symboli);
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7.

Idą święta

  • Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • Rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca spółgłoski w słowie;
  • Odkrywanie litery „r”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, utrwalanie poznanych liter;
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich pragnień w formie pracy plastycznej;
  • Rozwijanie umiejętności dekodowania;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat form składania sobie życzeń oraz treści życzeń;
  • Poznawanie i utrwalanie nazw tradycyjnych potraw wigilijnych;
  • Reagowanie na zmiany dynamiczne;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji przystrajania choinki na święta;
  • Rozwijanie wrażliwości zmysłów;
  • Rozwijanie umiejętności rozumienia pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni i posługiwania się nimi;
  • Poznawanie nazw dni tygodnia;
  • Dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dni tygodnia;
  • Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających liczeniu, posługiwanie się liczebnikami – głównymi i porządkowymi.

 

Listopad

 

MOJA RODZINA

Osiągnięcia dziecka:

  • wypowiada się pełnymi zdaniami;
  • opisuje wygląd literki i: małej i wielkiej oraz odtwarza ich kształty;
  • dzieli rytmicznie(na sylaby) z klaskaniem słowa;
  • wyjaśnia pojęcie drzewo genealogiczne, tworzy skrócone drzewo genealogiczne (trzy pokolenia swojej rodziny: babcia-dziadek, mama-tata, dzieci);
  • dokonuje oceny zachowania bohaterów literackich, uzasadnia swoje zdanie, dostrzega i opisuje krzywdę innych ludzi, odróżnia dobro od zła;
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych;
  • rysuje szlaczki po śladach a potem samodzielnie;
  • podaje informacje na temat zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji;
  • łączy pracę zawodową rodziców z otrzymywaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu domowego niezbędnego do utrzymania rodziny;
  • śpiewa piosenki;
  • porusza się odpowiednio w kołach (np. po cztery osoby ) w zależności od komendy;
  • projektuje pokój przeznaczony do odpoczynku według własnego pomysłu;
  • nazywa figury geometryczne;
  • dostrzega w lusterku efekt odbicia i symetrii prostokąta i koła;
  • liczy figury na rysunkach;
  • wymienia wybrane własności magnesu;
  • przedstawia na obrazku aktywny sposób spędzania wolnego czasu z rodziną.

MÓJ DOM

Osiągnięcia dziecka:

  • formułuje dłuższe wypowiedzi, poprawnie pod względem gramatycznym; wymienia nazwy czynności wykonywanych w domu przez mamę i tatę;
  • rozwiązuje zagadki: słuchowe, dotykowe, pantomimiczne;
  • opisuje wygląd liter t, T: małej i wielkiej oraz odtwarza ich kształt;
  • wykonuje pracę plastyczną;
  • rysuje po śladach i samodzielnie;
  • aktywnie uczestniczy w akademii z okazji Święta Niepodległości;
  • stosuje pojęcia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, na, pod, miedzy; orientuje się na kartce papieru; stosuje pojęcia: nad, obok, u góry, na dole, pierwszy z brzegu, po prawej stronie, po lewej stronie;
  • wyjaśnia, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, pokarm, bezpieczeństwo);
  • wypowiada się na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec zwierząt; wyjaśnia znaczenie pojęć: odpowiedzialność, znęcanie się nad zwierzętami;
  • wymienia zagrożenia ze strony zwierząt; właściwie reaguje w razie zaatakowania go przez psa;
  • śpiewa piosenki;
  • właściwie reaguje na podane sygnały;
  • wie na czym polega aranżacja wnętrz; poznaje zawód dekoratorki;
  • nazywa poszczególne pomieszczenia w przedszkolu, wymienia występujące w nich sprzęty oraz wykonywane tam czynności;
  • wymienia nazwy wybranych urządzeń domowych wykorzystywanych dawniej i obecnie, porównuje i łączy w pary obrazki urządzeń o takim samym przeznaczeniu- dawniej i obecnie;
  • wymienia zasady bezpieczeństwa związane z użytkowaniem sprzętów gospodarstwa domowego;
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 5;
  • wykonuje pracę plastyczna według instrukcji.

MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI

Osiągnięcia dziecka:

  • potrafi określić stany emocjonalne innych osób, właściwie odczytuje dobiegające odgłosy;
  • podaje właściwy sposób zachowania, gdy jest świadkiem przemocy w rodzinie;
  • poznaje swoje prawo do ochrony przed przemocą;
  • opisuje wygląd liter d, D oraz odtwarza ich kształt;
  • wykonuje pracę plastyczną, wycina i nakleja elementy;
  • recytuje wiersz;
  • wypowiada się przed grupą, uzasadnia swoje zdanie, cierpliwie słucha wypowiedzi innych;
  • aktywnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
  • koloruje rysunek, mieści się w konturach;
  • wypowiada się na temat praw i obowiązków;
  • tworzy symbole dotyczące praw i obowiązków;
  • odtwarza prezentowane rytmy;
  • rysuje szlaczek po linii a potem samodzielnie;
  • wyjaśnia, dlaczego nie zawsze możne robić to, co lubi;
  • nazywa figury geometryczne: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt;
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 0;
  • wymienia prawa dziecka;
  • wykonuje pracę plastyczną za pomocą techniki malowania mokrą kredą.

MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO

Osiągnięcia dziecka:

  • podaje konsekwencje niewłaściwego ubierania się w stosunku do warunków pogodowych;
  • wymienia sposoby zapobiegania przeziębieniu oraz alergii na sierść;
  • opisuje wygląd liter k, K oraz odtwarza ich kształty;
  • nazywa przedmioty służące do utrzymywania higieny osobistej oraz porządku w różnych pomieszczeniach, opisuje ich zastosowanie;
  • wymienia zachowania sprzyjające zdrowiu w kategoriach : ruch, dieta, higiena;
  • rozumie konieczność systematycznego dbania o czystość ciała;
  • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
  • wymienia nazwy osób, w tym lekarzy, do których można zwrócić się o pomoc z konkretnym schorzeniem;
  • wymienia zachowania sprzyjające lub zagrażające bezpieczeństwu i zdrowiu;
  • wymienia konsekwencje wybranych niebezpiecznych zachowań;
  • podaje sposoby radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia;
  • śpiewa piosenki;
  • aktywnie wykonuje ćwiczenia;
  • rysuje po śladzie i samodzielnie;
  • słucha utworów literackich i wypowiada się na temat treści;
  • wymienia zasady zdrowego odżywiania;
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 6;
  • wykonuje pracę plastyczną.

 

Październik

 

Idzie jesień … przez ogród i sad

  • Dostrzeganie zmian zachodzących jesienią w sadzie;
  • Rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca samogłoski w słowie;
  • Odkrywanie litery o, O – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt;
  • Rozwijanie umiejętności poprawnego budowania zdań;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Rozwijanie sprawności: wzrokowej, węchowej, smakowej i dotykowej;
  • Rozwijanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń;
  • Reagowanie na ustalone sygnały;
  • Tworzenie prostych melodii;
  • Stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających liczenia;
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczb: 1, 2;
  • Rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców oraz wykonanych z nich przetworów;
  • Rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych;
  • Kształtowanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo ruchowej.

Idzie jesień … do zwierząt

  • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych, dostrzeganie walorów poznawczych książek, albumów;
  • Rozwijanie wrażliwości fonemowej;
  • Odkrywanie liter: a, A – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Wdrażanie do słuchanie dłuższych opowiadań;
  • Uściślanie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią;
  • Przekazywanie informacji w formie uproszczonych rysunków ( oznaczeń i symboli );
  • Rozwijanie sprawności fizycznej;
  • Poszerzanie wiadomości na temat życia i sposobu przygotowywania się niektórych zwierząt dziko żyjących do zimy ( zapadanie w sen zimowy );
  • Rozwijanie rozumowania przyczynowo – skutkowego;
  • Ćwiczenie umiejętności odtwarzanie w skupieniu prostych przebiegów rytmicznych;
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • Rozwijanie umiejętności rachunkowych;
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3;
  • Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej;
  • Poznawanie w zabawie właściwości wybranych produktów ( orzechów );
  • Kształtowanie zdolności uważnej obserwacji i umiejętności wyciąganie wniosków dotyczących zaobserwowanych zjawisk;
  • Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Co z czego otrzymujemy

  • Rozwijanie umiejętności tworzenia słownego opisu postaci;
  • Rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca spółgłoski w słowie;
  • Odkrywanie małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery m, M;
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej;
  • Poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody, dostrzeganie korzyści z ich pracy dla społeczeństwa;
  • Dowiadywanie się na temat wytwarzania produktów ze szkła, cukru i mleka, poznawanie właściwości fizycznych szkła, cukru i mleka;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Zapoznanie z różnymi rodzajami ziarna, pieczywa oraz z etapami produkcji chleba ( w piekarni );
  • Rozwijanie rozumowania przyczynowo – skutkowego;
  • Ćwiczenia dykcji podczas śpiewu;
  • Reagowanie na ustalone sygnały;
  • Poznawanie zastosowania węgla i wełny, pobudzanie zmysłów;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej;
  • Zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem;
  • Utrwalenie nazw liczebników porządkowych;
  • Rozwijanie sprawności manualnej.

Idzie jesień … z deszczem

  • Utrwalanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek i grup spółgłoskowych;
  • Rozwijanie umiejętności dokonywanie analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej;
  • Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter;
  • Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej;
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią;
  • Poznawanie stanów skupienia wody i ich właściwości;
  • Wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej;
  • Rozwijanie umiejętności poprawnej odmiany rzeczowników i układanie rytmów;
  • Rozwijanie umiejętności opisywania charakterystycznych cech za pomocą określeń przymiotnikowych;
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • Wyrabianie koordynacji słuchowo – ruchowej;
  • Rozumienie pojęcia stałości liczby;
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych;
  • Rozumienie informacji podawanych w postaci umownych znaków czy prognozie pogody oraz wykorzystanie ich podczas dokonywania wyboru odpowiedniej garderoby;
  • Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.

 

Wrzesień

 

TO JESTEM JA

Osiągnięcia dziecka:

  • Rozpoznaje zapis swojego imienia.
  • Liczy prawidłowo w zakresie pięciu.
  • Wskazuje wymienione przez nauczyciela części ciała.
  • Nazywa części ciała.
  • Koloruje pola według dostrzeżonego rytmu (dwuelementowego).
  • Określa położenie przedmiotów względem własnej osoby.
  • Przelicza zdania w wypowiedzi.
  • Wskazuje i nazywa cechy rozpoznawane za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, słuchu, wzroku.
  • Przedstawia się, kolorując pola w zależności od swojej płci, koloru oczu, koloru włosów, rysując kropki zgodnie ze swoim wiekiem.
  • Wypowiada się na temat swoich ulubionych zwierząt, owoców, pojazdów i zabawek.
  • Podaje swoje imię i nazwisko.
  • Rozpoznaje i nazywa emocje: złość, smutek, strach, radość.
  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
  • Rozpoznaje i nazywa swój znaczek rozpoznawczy, odszukuje go w sali, szatni i łazience.
  • Wykonuje swój portret.
  • Rysuje swoją postać.
  • Rozróżnia wysokie dźwięki i niskie dźwięki.
  • Ilustruje ruchem piosenkę Wspomnienia z wakacji.
  • Rozpoznaje w piosenkach zwrotki i refren.
  • Uczestniczy w zabawach i ćwiczeniachorientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, bieżnych, z elementem równowagi.
  • Zna zasady bezpiecznej zabawy w ogrodzie.
  • Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
  • Podczas ćwiczeń przyjmuje prawidłową postawę ciała.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach na świeżym powietrzu.

MOJA GRUPA

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Stosuje słowo sylaba; dzieli nazwy obrazków na sylaby.
  • Rozpoznaje dźwięki dochodzące z otoczenia.
  • Wypowiada się na temat wakacji.
  • Syntezuje słowa podzielone na sylaby.
  • Kończy słowa, podając drugą sylabę z ich nazw.
  • Rysuje szlaczek po śladach.
  • Czyta z nauczycielem wyrazy znajdujące się pod obrazkiem (czytanie całościowe).
  • Wymienia cechy dobrego przyjaciela.
  • Rysuje linie pionowe (z góry na dół).
  • Określa położenie zabawek względem siebie (obok, nad, pod, między, przed, zza).
  • Wie, skąd pochodzi nazwa wrzesień.
  • Wymienia charakterystyczne cechy pogody we wrześniu.
  • Wymienia części garderoby, które należy założyć w słoneczne, w deszczowe i wietrzne dni września.
  • Porządkuje zabawki po zabawie.
  • Wymienia zasady porządkujące zachowanie dzieci w przedszkolu i ich przestrzega.
  • Pokazuje dane emocje za pomocą ruchu, gestu i mimiki.
  • Uczestniczy w scenkach dramowych przedstawiających różne trudne sytuacje, które mogą się zdarzyć w przedszkolu, na podwórku.
  • Nazywa kąciki znaj-dujące się w sali.
  • Wymienia obowiązki dyżurnego.
  • Opisuje charaktery-styczne cechy kolegów i koleżanek.
  • Wykonuje Order grzeczności techniką kolażu.
  • Dostrzega zmiany dynamiki utworu.
  • Maluje farbami postać ludzką.
  • Śpiewa piosenkę Krąg dziecięcych rąk.
  • Uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, z elementem czworakowania, skoku i podskoku.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach na świeżym powietrzu (wybranie min, drzewa do cało-rocznej obserwacji).
  • Rozumie potrzebę dbania o prawidłową postawę ciała.
  • Rozpoznaje i nazywa taką wartość jak przyjaźń.

MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Liczy zdania w wypowiedzi.
  • Określa liczbę sylab w podanych słowach.
  • Układa rymy do słów związanych z ruchem drogowym.
  • Czyta całościowo wyrazy: znaki, pasy, zebra.
  • Łączy pierwsze sylaby z nazw obrazków; rysuje to, czego nazwa powstała.
  • Rozpoznaje i nazywa koło.
  • Segreguje koła we-dług wielkości.
  • Wie, jak należy się poruszać na przejściu dla pieszych z sygnalizacją świetlną i gdy jej nie ma.
  • Wymienia nazwy samochodów specjalistycznych.
  • Rozpoznaje numery do poszczególnych służb (999, 998, 997, oraz 112).
  • Rozróżnia i nazywa wybrane znaki drogowe.
  • Wie, co powinien mieć rowerzysta, żeby bezpiecznie jeździć na rowerze.
  • Podaje swój adres.
  • Wie, na czym polega praca policjanta.
  • Śpiewa piosenkę Każdy chciałby być kierowcą.
  • Przedstawia ruch uliczny w pracy plastycznej (malowanie farbami).
  • Wykonuje pracę przestrzenną Samochód przyszłości z różnych materia-łów.
  • Porusza się rytmicznie przy piosence.
  • Rozróżnia tempo wolne i tempo szybkie.
  • Uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, mięśni grzbietu, bieżnych, z elementem równowagi.
  • Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z obręczami.
  • Uczestniczy w zabawach zręcznościowych na świeżym powietrzu.
  • Nie wyśmiewa się z innych, nie chwali się bogactwem.

IDZIE SIESIEŃ…PRZEZ LAS, PARK.

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Liczy słowa w zdaniach.
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane drzewa iglaste.
  • Nazywa wybrane grzyby – jadalne i trujące.
  • Wymienia cechy nowej pory roku – jesieni.
  • Obserwuje rośliny, zwierzęta w ich naturalnym otoczeniu (park, las).
  • Rozpoznaje wybrane drzewa po owocach, liściach i je nazywa.
  • Liczy w zakresie sześciu.
  • Wie, jak należy się zachować na wyciecz-ce w środowisku przyrodniczym.
  • Zna swój adres za-mieszkania.
  • Wykonuje kasztanowe ludziki z tworzywa przyrodniczego.
  • Śpiewa piosenkę Niteczka do niteczki.
  • Wykonuje pracę plastyczną Scena z lasu jesienią.
  • Uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, bieżnych, z elementem równowagi.
  • Uczestniczy w zabawach z piłką na świeżym powietrzu.
  • Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z obręczami.
  • Przejawia empatię.





Wróć do góry
Przejdź na dół