dzieci szczęśliwe, syte i bezpieczne ...

Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Kwiecień

 

Wiosenne powroty

  • Zapoznanie z właściwościami jajka;
  • Zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków;
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego;
  • Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter;
  • Poznawanie i stosowanie różnych technik plastycznych;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat ptaków;
  • Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata;
  • Rozwijanie umiejętności czytania;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Rozumienie znaczenia ptaków dla środowiska;
  • Uświadamianie istnienia ochrony gatunkowej;
  • Ćwiczenie koncentracji i szybkiej reakcji na ustalone sygnały;
  • Rozwijanie umiejętności posługiwania się ( w celowo stworzonych sytuacjach) liczebnikami w aspekcie kardynalnym i porządkowym w zakresie 10;
  • Porównywanie liczebności zbiorów;
  • Usprawnianie aparatu artykulacyjnego;
  • Rozwijanie wrażliwości dotykowej;
  • Rozwijanie sprawności manualnej.

Wielkanoc

  • Utrwalanie wiadomości na temat tradycji wielkanocnych;
  • Poszerzanie doświadczeń i wiadomości dotyczących tworzenia barw pochodnych;
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego;
  • Poznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter;
  • Wzbogacanie doświadczeń plastycznych;
  • Rozwijanie mowy;
  • Rozwijanie umiejętności wykonywania ćwiczeń według instrukcji słownej;
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
  • Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej;
  • Kształtowanie poczucia rytmu;
  • Wyrabianie reakcji na określone sygnały;
  • Rozwijanie sprawności rachunkowych;
  • Porównywanie długości i wysokości przedmiotów;
  • Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Wiosna na wsi

  • Wzbogacanie wiedzy o środowisku przyrodniczym;
  • Rozwijanie mowy;
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego;
  • Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem prostych tekstów;
  • Rozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni twórczej;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt hodowanych na wsi;
  • Usprawnianie aparatu artykulacyjnego;
  • Rozwijanie umiejętności czytania;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt z wiejskiego podwórka (dorosłych i młodych);
  • Rozwijanie umiejętności poprawnej odmiany rzeczowników i układania zdrobnień oraz umiejętności układania rymów;
  • Rozwijanie umiejętności opisywania wyglądu zwierząt za pomocą przymiotników;
  • Ćwiczenie słuchu muzycznego;
  • Zapoznanie ze znaczeniem zwierząt hodowlanych w życiu człowieka;
  • Zachęcanie do dbania o sprawność fizyczną;
  • Utrwalanie nazw liczebników w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • Rozwiązywanie prostych zadań matematycznych;
  • Układanie i rozwiązywanie zadań matematycznych, utrwalanie liczb i znaków: +,-,=,>,<;
  • Rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennych.

Dbamy o przyrodę

  • Kształtowanie świadomości ekologicznej;
  • Odkrywanie litery „h”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
  • Wzbogacanie doświadczeń plastycznych poprzez zastosowanie techniki kolażu;
  • Rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego;
  • Ćwiczenie pamięci, prezentowanie wyuczonego wiersza;
  • Poznawanie zasad szanowania przyrody i zachęcanie do ich przestrzegania;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat żab i ich pożyteczności, poznawanie cyklu rozwojowego żaby;
  • Rozwijanie rozumowania przyczynowo skutkowego;
  • Stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających liczenia, utrwalanie określeń związanych z położeniem przedmiotów w przestrzeni;
  • Rozwijanie umiejętności łączenia prostych ruchów tanecznych ze śpiewem;
  • Rozwijanie reakcji na zmiany muzyki;
  • Poznawanie znaczenia drzew dla ludzi i środowiska;
  • Wzbogacanie słownictwa o nowe słowa, rozpoznawanie zwierząt i roślin charakterystycznych dla danego środowiska;
  • Poznawanie informacji na temat przejawów działalności ekologicznej człowieka;
  • Rozumienie konieczności szanowania przyrody i dbania o las;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej;
  • Poznawanie znaczenia nowych słów: ekolog, recykling;
  • Kształtowanie nawyków proekologicznych;
  • Rozwijanie umiejętności manualnych i wyobraźni.

 

Marzec

 

Zwierzęta z dżungli i sawanny

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • wskazuje Afrykę na mapie, wymienia wybrane zwierzęta zamieszkujące ten kontynent,
  • wymienia głoski w słowa: zebra, Zola; określa miejsce spółgłoski z w słowach o prostej budowie fonetycznej, opisuje wygląd liter z, Z oraz odtwarza ich kształt;
  • rozpoznaje i nazywa poznane litery,
  • rysuje pastelami olejnymi, rysuje ramki po śladach;
  • wypowiada się na temat ogrodu zoologicznego, wymienia zasady zachowania obowiązujące podczas zwiedzania zoo,
  • wymienia nazwy zwierząt egzotycznych, określa ich cechy charakterystyczne – wygląd i zwyczaje,
  • dostrzega rytmy w poezji i rytmicznie recytuje wiersze,
  • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
  • wypowiada się na temat ogrodu zoologicznego, zasad zachowania obowiązujące podczas zwiedzania zoo,
  • wymienia nazwy zwierząt egzotycznych, określa ich cechy charakterystyczne – wygląd i zwyczaje,
  • rozwiązuje i układa zagadki,
  • reaguje odpowiednim ruchem na ustalone sygnały,
  • z uwaga słucha opowiadania,
  • wykonuje ćwiczenia według instrukcji podanej przez nauczyciela,
  • bada właściwości banana,
  • wypowiada się na temat usłyszanego utworu literackiego,
  • rozpoznaje i nazywa liczbę 10, przelicza liczebnikami porządkowymi.

Zwierzęta naszych pól i lasów

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • wypowiada się na temat życia pszczół i ich znaczenia w życiu człowieka,
  • wymienia głoski w słowach ule , Ula; układa schematy i modele słów: ule,Ula; określa miejsce samogłoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • opisuje wygląd liter u, U oraz odtwarza ich kształt,
  • wykonują plaster miodu i kolorują sylwetę pszczoły,
  • potrafią odpowiedzieć na pytania np. Jak nazywa się opiekun pszczół?, dlaczego tak jest ubrany?, Co by było gdyby nie było pszczół?
  • wypowiada się na temat zwierząt mieszkających w lesie, stawie, łące
  • dostrzega nieprawidłowości w wypowiadanych zdaniach, dokonuje ich korekty;
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące na polu,
  • śpiewa piosenki, akompaniuje do piosenki na określonych instrumentach perkusyjnych,
  • podaje charakterystyczne cechy ssaków, ptaków i owadów;
  • tworzy kolekcje, porządkuje elementy według jednej cechy,
  • wymienia nazwy ptaków żyjących w lesie i na polu,
  • naśladuje dźwięki wydawane przez ptaki,
  • nazywa figury, rysuje figury według określonego wzoru.

Marcowa pogoda

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • wyjaśnia znaczenie witamin dla zdrowia człowieka,
  • rozpoznaje i nazywa produkty żywnościowe bogate w witaminy,
  • wymienia słowa rozpoczynające się głoską c; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski na słowach cebula, Cela; układa schemat i model słów cebula, Cela;
  • opisuje wygląd litery c, Coraz odtwarza ich kształty;
  • wykonuje sylwetę cebuli,
  • wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pogody wczesną wiosną,
  • odczytuje znaki synoptyczne,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • wymienia i nazywa części garderoby,
  • wypowiada się na określony temat,
  • odczytuje pogodę zapisaną w postaci umownych znaków,
  • śpiewa piosenkę, ilustruje tekst piosenki ruchem,
  • rysuje po śladach i kończy rysować według wzoru,
  • liczy elementy zbioru, podaje prawidłowy wynik,
  • poprawnie stosuje nazwy liczebników porządkowych w zakresie 10,
  • łączy ze sobą zbiory mające tyle samo elementów; rysuje tyle elementów ile wskazuje liczba kropek;
  • wyjaśnia na czym polega zwyczaj pożegnania zimy,
  • nazywa i wymienia w odpowiedniej kolejności następujące po sobie pory roku,
  • wykonuje obrazek przedstawiający bazie.

 

Wiosenne przebudzenia

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • wymienia właściwości ziemi i piasku,
  • wymienia i rozpoznaje na zdjęciach kwiaty doniczkowe, wymienia zasady pielęgnacji kwiatów,
  • wymienia słowa rozpoczynające się głoską ł; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski na słowach łopata, Łatka; określa miejsce samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • wykonują kompozycję kwiatową według wcześniejszej instrukcji słownej nauczyciela,
  • wymienia i wskazuje charakterystyczne pierwsze oznaki wiosny,
  • rozpoznaje i nazywa pierwsze wiosenne kwiaty,
  • wymienia oznaki wiosny, o których usłyszeli w utworze literackim,
  • odszukuje na obrazku oznaki wiosny i je nazywa,
  • wymienia nazwy roślin i zwierząt charakterystycznych dla środowiska parku,
  • uczestniczy w zabawie przy piosence,
  • podaje nazwy zwierząt; wyjaśnia, jak zwierzęta spędzają wiosnę,
  • odgrywa scenki teatralne z użyciem rekwizytów,
  • rysuje takie same znaki,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • dostrzega w lusterku efekt odbicia i symetrii,
  • opisuje dostrzeżone w przedmiotach regularności, wskazuje taki sam element.

 

Luty

 

Baśnie, bajki, bajeczki

  • Dokonywanie oceny postępowania bohaterów literackich;
  • Aktywizowanie umysłu i emocji dzieci w toku odgrywania scenek dramowych;
  • Zapoznanie z literami „g, G”: małą i wielką, drukowaną i pisaną;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat teatru;
  • Utrwalanie zasad zachowania obowiązujących podczas wizyty w teatrze i oglądania przedstawienia teatralnego;
  • Odgrywanie scenek sytuacyjnych w teatrze cieni według ustalonego scenariusza;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Utrwalanie dodawania i odejmowania w zakresie 8;
  • Wykorzystywanie ćwiczenia orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych;
  • Posługiwanie się umownymi znakami – przygotowanie do programowania;
  • Rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się ma ustalone sygnały;
  • Utrwalanie umiejętności poruszania się w metrum trójdzielnym;
  • Rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą;
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
  • Nabywanie odwagi w wypowiadaniu się na forum grupy;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat budowy książki.

Muzyka wokół nas

  • Poznawanie znaczenia nowych słów: dźwięk, muzyka, orkiestra, dyrygent, batuta;
  • Poznawanie dawnych i nowoczesnych urządzeń służących do rejestrowania i odtwarzania muzyki;
  • Muzykowanie na wybranych instrumentach perkusyjnych, rozwijanie poczucia rytmu i inwencji twórczej;
  • Odkrywanie litery „w, W”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Kształtowanie poczucia sprawstwa i odczuwania radości z wykonanej pracy;
  • Zdobywanie wiadomości na temat filharmonii;
  • Poznawanie właściwego sposobu zachowania się na koncercie;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina;
  • Wyrażanie przeżyć w aktywności plastycznej i ruchowej;
  • Rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych;
  • Reagowanie na zmiany metrum;
  • Utrwalanie nazw liczebników głównych i liczebników porządkowych w danym zakresie;
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9;
  • Zapoznanie ze znaczeniem nowych słów oraz położeniem nut na pięciolinii;
  • Poznawanie budowy instrumentów strunowych szarpanych na przykładzie gitary.

Nie jesteśmy sami w kosmosie

  • Poznawanie obiektów i zjawisk występujących w kosmosie, wyglądu i nazw planet Układu Słonecznego;
  • Odkrywanie liter „p, P”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
  • Rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej;
  • Nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim;
  • Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej;
  • Utrwalanie kolejności występowania planet w Układzie Słonecznym;
  • Rozwijanie mowy;
  • Poznawanie właściwości fizycznych niektórych substancji;
  • Rozwijanie rozumowania przyczynowo – skutkowego;
  • Wykonywanie układu ruchowego do piosenki;
  • Przybliżanie sylwetki wielkiego polskiego astronoma – Mikołaja Kopernika;
  • Utrwalanie poznanych znaków matematycznych: +, = oraz liczb od 1 do 9;
  • Przeliczanie w zakresie 9;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat gwiazd, poznawanie nazw wybranych gwiazdozbiorów.

Projekt pieniądze

  • Określanie, co interesuje dzieci i czego chciałyby dowiedzieć się o pieniądzach;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat polskich pieniędzy: historii i sposobu wytwarzania;
  • Zachęcanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania;
  • Porównywanie sposobu wytwarzania pieniędzy dawniej i obecnie;
  • Wzbogacanie słownictwa;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Rozumienie potrzeby oszczędzania, poznawanie sposobów przechowywania pieniędzy;
  • Zapoznanie z instytucją użyteczności publicznej (bankiem);
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej;
  • Rozumienie potrzeby planowania wydatków oraz racjonalnego wydawania pieniędzy;
  • Nazywania i klasyfikowanie produktów ze względu na miejsce ich zakupu (sklepy);
  • Rozwijanie umiejętności liczenia i posługiwania się pieniędzmi w sytuacjach wymiany: kupno – sprzedaż;
  • Rozwijanie umiejętności budowania wielozdaniowych wypowiedzi.

 

Styczeń

 

MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA …

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • wymienia wybrane tradycje związane z następstwem Nowego Roku,
  • odkrywa litery s: małą, wielką, drukowaną i pisaną;
  • rozpoznaje i nazywa litery s, S;
  • wykonuje pracę plastyczną nową techniką;
  • wzbogaca wiedze na temat kalendarza i jego znaczenia;
  • poznaje właściwości fizyczne niektórych substancji, pobudza zmysły;
  • rozumie sens podawanych informacji w formie uproszczonych rysunków;
  • rozwija ogólną sprawność fizyczną;
  • nabywa umiejętności skupienia uwagi na przekazie literackim;
  • wzbogaca wiadomości dotyczące miesięcy, i pór roku;
  • przyporządkowuje miesiące do poszczególnych pór roku;
  • reaguje na ustalone sygnały;
  • śpiewa dany tekst na własna melodię;
  • utrwala dni tygodnia,
  • rozpoznaje znak matematyczny +; poprawnie stosuje znak + i = w sytuacjach zadaniowych;
  • rozwija umiejętności dodawania w zakresie 7,
  • wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej,
  • rozumie pojęcie czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy oraz pór roku;
  • dostrzega znaczenie pracy wykonywanej w nocy;
  • utrwala wiadomości na temat charakterystycznych cech poszczególnych pór roku;
  • rozwija sprawności manualne.

 

 

ZIMA I ZWIERZĘTA

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zabaw zimowych,
  • dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów,
  • wymienia głoski w słowach narty, Nela; układa schematy i modele słów narty, Nela; określa miejsca spółgłoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • opisuje wygląd liter n, N oraz odtwarza ich kształt,
  • wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem poznanej techniki – maluje pastą do zębów,
  • podaje informację na temat wybranych ptaków; wymienia charakterystyczne cechy budowy ptaka; wyjaśnia znaczenie piór w życiu ptaka;
  • wypowiada się na temat związków przyczynowo-skutkowych w historyjce, układa obrazki historyjki zgodnie z kolejnością wydarzeń w zespole,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • wypowiada się podczas rozmów, stosuje w wypowiedziach wyrażenia przyimkowe,
  • wymienia sposoby pomagania ptakom zimą,
  • aktywnie uczestniczy w doświadczeniach i zabawach badawczych,
  • reaguje ruchem na dźwięki: wysokie, niskie, długie, krótkie,
  • śpiewa piosenki,
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta charakterystyczne dla środowiskaleśnego,
  • wyjaśnia, dlaczego zimą należy pomagać zwierzętom leśnym,
  • wyjaśnia, na czym polega praca leśnika,
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta charakterystyczne dla Arktyki, opisuje sposób życia mieszkańców koła podbiegunowego,
  • przelicza i opisuje figury geometryczne,
  • tworzy zbiory na podstawie podanych cech,
  • wyjaśnia, dlaczego dane elementy należą do jednego i do drugiego zbioru,
  • tworzy obrazek z elementów, maluje farbą plakatową.

 

 

BABCIA I DZIADEK

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • wymienia tradycje związane z karnawałem,
  • wypowiada się na forum grupy opisując swój strój karnawałowy,
  • wymienia głoski w słowach balony, Bolek;układa schematy i modele słów: balony, Bolek, określa miejsce spółgłoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • opisuje wygląd liter b, B oraz odtwarza ich kształty,
  • rozwija sprawności manualne,
  • wyjaśnia, dlaczego dziadkowie są znaczącymi osobami w rodzinie i dlaczego należy ich szanować,
  • wymienia nazwy znanych miesięcy,
  • zapamiętuje i recytuje wiersze,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego utworu literackiego,
  • układa drzewo genealogiczne Olka i Ady,
  • śpiewa piosenki,
  • płynnie i starannie wykonuje ruchy do melodii piosenki,
  • wyraża zainteresowanie dziadkami, odpowiada na pytania związane z ich życiem,
  • rozwiązuje zagadki,
  • rysuje rysunki dla babci i dla dziadka,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
  • poprawnie liczy figury geometryczne,
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 8,
  • przygotowuje niespodziankę dla babci i dziadka.

PROJEKT ZABAWKI

Proponowane osiągnięcia dziecka:

  • aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych,
  • samodzielnie formułuje pytania dotyczące wiadomości, które chciałoby pozyskać,
  • porządkuje zabawki, odkłada je na wyznaczone miejsca,
  • wymienia nazwy zabawek, które można kupić w sklepie, oraz wymienia osoby, które je najczęściej kupują,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych,
  • tworzy słownik obrazkowo-wyrazowy,
  • rozwija sprawności manualne,
  • wypowiada się na temat zabawek: dawnych i współczesnych,
  • podaje różnice pomiędzy zabawkami dawnymi a współczesnymi,
  • aktywnie uczestniczy w pracach konstrukcyjno-technicznych,
  • śpiewa piosenki,
  • liczy zabawki, porównuje liczebność zbiorów,
  • wyodrębnia podzbiory zbiorów np. małe i duże,
  • wprowadza do zabawy własne modyfikacje,
  • prezentuje nabyte wiadomości i umiejętności, przedstawia samodzielnie wykonane prace,
  • prezentuje swoje osiągnięcia,
  • buduje wielozdaniowe wypowiedzi na temat zrealizowanego projektu,
  • wykonuje zabawkę,
  • rozwija sprawności fizyczne,
  • kreśli szlaczki po śladzie i samodzielnie.

 

Grudzień

 

Jak wyglądał świat przed milionami lat

  • Wprowadzenie w świat techniki i jego rozwoju na przestrzeni lat;
  • Porównywanie różnych projektów tego samego przedmiotu, próby oceniania ich wyglądu i funkcjonalności;
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Rozwijanie mowy;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat czasów prehistorycznych;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat dinozaurów;
  • Rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni;
  • Poznawanie historii węgla;
  • Pozyskiwanie wiedzy na temat pracy ludzi wykonujących zawód górnika;
  • Wzbogacanie słownictwa;
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • Rozwijanie percepcji słuchowej;
  • Porównywanie liczebności zbiorów;
  • Wprowadzenie znaków matematycznych: =, >, < oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych;
  • Kultywowanie polskich tradycji;
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Idzie zima ze śniegiem

  • Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
  • Odkrywanie litery „y”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
  • Wzbogacenie doświadczeń plastycznych;
  • Poszerzenie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy;
  • Rozwijanie umiejętności poprawnego formułowania zdań i pytań;
  • Rozwijanie rozumowania przyczynowo – skutkowego;
  • Utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej;
  • Określanie pogody, nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy;
  • Pobudzanie zmysłów, badanie i określanie właściwości fizycznych wody, śniegu i lodu;
  • Wyrabianie poczucia rytmu;
  • Wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał;
  • Poznawanie zimowych dyscyplin olimpijskich;
  • Ustalanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych;
  • Nabywanie umiejętności przewidywania konsekwencji niebezpiecznych zachowań podczas zabaw zimowych;
  • Przekazywanie informacji w formie uproszczonych rysunków (oznaczeń i symboli);
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7.

Idą święta

  • Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • Rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca spółgłoski w słowie;
  • Odkrywanie litery „r”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, utrwalanie poznanych liter;
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich pragnień w formie pracy plastycznej;
  • Rozwijanie umiejętności dekodowania;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat form składania sobie życzeń oraz treści życzeń;
  • Poznawanie i utrwalanie nazw tradycyjnych potraw wigilijnych;
  • Reagowanie na zmiany dynamiczne;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji przystrajania choinki na święta;
  • Rozwijanie wrażliwości zmysłów;
  • Rozwijanie umiejętności rozumienia pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni i posługiwania się nimi;
  • Poznawanie nazw dni tygodnia;
  • Dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dni tygodnia;
  • Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających liczeniu, posługiwanie się liczebnikami – głównymi i porządkowymi.

 

Listopad

 

MOJA RODZINA

Osiągnięcia dziecka:

  • wypowiada się pełnymi zdaniami;
  • opisuje wygląd literki i: małej i wielkiej oraz odtwarza ich kształty;
  • dzieli rytmicznie(na sylaby) z klaskaniem słowa;
  • wyjaśnia pojęcie drzewo genealogiczne, tworzy skrócone drzewo genealogiczne (trzy pokolenia swojej rodziny: babcia-dziadek, mama-tata, dzieci);
  • dokonuje oceny zachowania bohaterów literackich, uzasadnia swoje zdanie, dostrzega i opisuje krzywdę innych ludzi, odróżnia dobro od zła;
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych;
  • rysuje szlaczki po śladach a potem samodzielnie;
  • podaje informacje na temat zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji;
  • łączy pracę zawodową rodziców z otrzymywaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu domowego niezbędnego do utrzymania rodziny;
  • śpiewa piosenki;
  • porusza się odpowiednio w kołach (np. po cztery osoby ) w zależności od komendy;
  • projektuje pokój przeznaczony do odpoczynku według własnego pomysłu;
  • nazywa figury geometryczne;
  • dostrzega w lusterku efekt odbicia i symetrii prostokąta i koła;
  • liczy figury na rysunkach;
  • wymienia wybrane własności magnesu;
  • przedstawia na obrazku aktywny sposób spędzania wolnego czasu z rodziną.

MÓJ DOM

Osiągnięcia dziecka:

  • formułuje dłuższe wypowiedzi, poprawnie pod względem gramatycznym; wymienia nazwy czynności wykonywanych w domu przez mamę i tatę;
  • rozwiązuje zagadki: słuchowe, dotykowe, pantomimiczne;
  • opisuje wygląd liter t, T: małej i wielkiej oraz odtwarza ich kształt;
  • wykonuje pracę plastyczną;
  • rysuje po śladach i samodzielnie;
  • aktywnie uczestniczy w akademii z okazji Święta Niepodległości;
  • stosuje pojęcia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, na, pod, miedzy; orientuje się na kartce papieru; stosuje pojęcia: nad, obok, u góry, na dole, pierwszy z brzegu, po prawej stronie, po lewej stronie;
  • wyjaśnia, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, pokarm, bezpieczeństwo);
  • wypowiada się na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec zwierząt; wyjaśnia znaczenie pojęć: odpowiedzialność, znęcanie się nad zwierzętami;
  • wymienia zagrożenia ze strony zwierząt; właściwie reaguje w razie zaatakowania go przez psa;
  • śpiewa piosenki;
  • właściwie reaguje na podane sygnały;
  • wie na czym polega aranżacja wnętrz; poznaje zawód dekoratorki;
  • nazywa poszczególne pomieszczenia w przedszkolu, wymienia występujące w nich sprzęty oraz wykonywane tam czynności;
  • wymienia nazwy wybranych urządzeń domowych wykorzystywanych dawniej i obecnie, porównuje i łączy w pary obrazki urządzeń o takim samym przeznaczeniu- dawniej i obecnie;
  • wymienia zasady bezpieczeństwa związane z użytkowaniem sprzętów gospodarstwa domowego;
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 5;
  • wykonuje pracę plastyczna według instrukcji.

MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI

Osiągnięcia dziecka:

  • potrafi określić stany emocjonalne innych osób, właściwie odczytuje dobiegające odgłosy;
  • podaje właściwy sposób zachowania, gdy jest świadkiem przemocy w rodzinie;
  • poznaje swoje prawo do ochrony przed przemocą;
  • opisuje wygląd liter d, D oraz odtwarza ich kształt;
  • wykonuje pracę plastyczną, wycina i nakleja elementy;
  • recytuje wiersz;
  • wypowiada się przed grupą, uzasadnia swoje zdanie, cierpliwie słucha wypowiedzi innych;
  • aktywnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
  • koloruje rysunek, mieści się w konturach;
  • wypowiada się na temat praw i obowiązków;
  • tworzy symbole dotyczące praw i obowiązków;
  • odtwarza prezentowane rytmy;
  • rysuje szlaczek po linii a potem samodzielnie;
  • wyjaśnia, dlaczego nie zawsze możne robić to, co lubi;
  • nazywa figury geometryczne: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt;
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 0;
  • wymienia prawa dziecka;
  • wykonuje pracę plastyczną za pomocą techniki malowania mokrą kredą.

MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO

Osiągnięcia dziecka:

  • podaje konsekwencje niewłaściwego ubierania się w stosunku do warunków pogodowych;
  • wymienia sposoby zapobiegania przeziębieniu oraz alergii na sierść;
  • opisuje wygląd liter k, K oraz odtwarza ich kształty;
  • nazywa przedmioty służące do utrzymywania higieny osobistej oraz porządku w różnych pomieszczeniach, opisuje ich zastosowanie;
  • wymienia zachowania sprzyjające zdrowiu w kategoriach : ruch, dieta, higiena;
  • rozumie konieczność systematycznego dbania o czystość ciała;
  • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
  • wymienia nazwy osób, w tym lekarzy, do których można zwrócić się o pomoc z konkretnym schorzeniem;
  • wymienia zachowania sprzyjające lub zagrażające bezpieczeństwu i zdrowiu;
  • wymienia konsekwencje wybranych niebezpiecznych zachowań;
  • podaje sposoby radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia;
  • śpiewa piosenki;
  • aktywnie wykonuje ćwiczenia;
  • rysuje po śladzie i samodzielnie;
  • słucha utworów literackich i wypowiada się na temat treści;
  • wymienia zasady zdrowego odżywiania;
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 6;
  • wykonuje pracę plastyczną.

 

Październik

 

Idzie jesień … przez ogród i sad

  • Dostrzeganie zmian zachodzących jesienią w sadzie;
  • Rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca samogłoski w słowie;
  • Odkrywanie litery o, O – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Wzbogacanie wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt;
  • Rozwijanie umiejętności poprawnego budowania zdań;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Rozwijanie sprawności: wzrokowej, węchowej, smakowej i dotykowej;
  • Rozwijanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń;
  • Reagowanie na ustalone sygnały;
  • Tworzenie prostych melodii;
  • Stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających liczenia;
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczb: 1, 2;
  • Rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców oraz wykonanych z nich przetworów;
  • Rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych;
  • Kształtowanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo ruchowej.

Idzie jesień … do zwierząt

  • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych, dostrzeganie walorów poznawczych książek, albumów;
  • Rozwijanie wrażliwości fonemowej;
  • Odkrywanie liter: a, A – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Wdrażanie do słuchanie dłuższych opowiadań;
  • Uściślanie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią;
  • Przekazywanie informacji w formie uproszczonych rysunków ( oznaczeń i symboli );
  • Rozwijanie sprawności fizycznej;
  • Poszerzanie wiadomości na temat życia i sposobu przygotowywania się niektórych zwierząt dziko żyjących do zimy ( zapadanie w sen zimowy );
  • Rozwijanie rozumowania przyczynowo – skutkowego;
  • Ćwiczenie umiejętności odtwarzanie w skupieniu prostych przebiegów rytmicznych;
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • Rozwijanie umiejętności rachunkowych;
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3;
  • Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej;
  • Poznawanie w zabawie właściwości wybranych produktów ( orzechów );
  • Kształtowanie zdolności uważnej obserwacji i umiejętności wyciąganie wniosków dotyczących zaobserwowanych zjawisk;
  • Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Co z czego otrzymujemy

  • Rozwijanie umiejętności tworzenia słownego opisu postaci;
  • Rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca spółgłoski w słowie;
  • Odkrywanie małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery m, M;
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej;
  • Poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody, dostrzeganie korzyści z ich pracy dla społeczeństwa;
  • Dowiadywanie się na temat wytwarzania produktów ze szkła, cukru i mleka, poznawanie właściwości fizycznych szkła, cukru i mleka;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Zapoznanie z różnymi rodzajami ziarna, pieczywa oraz z etapami produkcji chleba ( w piekarni );
  • Rozwijanie rozumowania przyczynowo – skutkowego;
  • Ćwiczenia dykcji podczas śpiewu;
  • Reagowanie na ustalone sygnały;
  • Poznawanie zastosowania węgla i wełny, pobudzanie zmysłów;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej;
  • Zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem;
  • Utrwalenie nazw liczebników porządkowych;
  • Rozwijanie sprawności manualnej.

Idzie jesień … z deszczem

  • Utrwalanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek i grup spółgłoskowych;
  • Rozwijanie umiejętności dokonywanie analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej;
  • Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter;
  • Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej;
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią;
  • Poznawanie stanów skupienia wody i ich właściwości;
  • Wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej;
  • Rozwijanie umiejętności poprawnej odmiany rzeczowników i układanie rytmów;
  • Rozwijanie umiejętności opisywania charakterystycznych cech za pomocą określeń przymiotnikowych;
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • Wyrabianie koordynacji słuchowo – ruchowej;
  • Rozumienie pojęcia stałości liczby;
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych;
  • Rozumienie informacji podawanych w postaci umownych znaków czy prognozie pogody oraz wykorzystanie ich podczas dokonywania wyboru odpowiedniej garderoby;
  • Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.

 

Wrzesień

 

TO JESTEM JA

Osiągnięcia dziecka:

  • Rozpoznaje zapis swojego imienia.
  • Liczy prawidłowo w zakresie pięciu.
  • Wskazuje wymienione przez nauczyciela części ciała.
  • Nazywa części ciała.
  • Koloruje pola według dostrzeżonego rytmu (dwuelementowego).
  • Określa położenie przedmiotów względem własnej osoby.
  • Przelicza zdania w wypowiedzi.
  • Wskazuje i nazywa cechy rozpoznawane za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, słuchu, wzroku.
  • Przedstawia się, kolorując pola w zależności od swojej płci, koloru oczu, koloru włosów, rysując kropki zgodnie ze swoim wiekiem.
  • Wypowiada się na temat swoich ulubionych zwierząt, owoców, pojazdów i zabawek.
  • Podaje swoje imię i nazwisko.
  • Rozpoznaje i nazywa emocje: złość, smutek, strach, radość.
  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
  • Rozpoznaje i nazywa swój znaczek rozpoznawczy, odszukuje go w sali, szatni i łazience.
  • Wykonuje swój portret.
  • Rysuje swoją postać.
  • Rozróżnia wysokie dźwięki i niskie dźwięki.
  • Ilustruje ruchem piosenkę Wspomnienia z wakacji.
  • Rozpoznaje w piosenkach zwrotki i refren.
  • Uczestniczy w zabawach i ćwiczeniachorientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, bieżnych, z elementem równowagi.
  • Zna zasady bezpiecznej zabawy w ogrodzie.
  • Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
  • Podczas ćwiczeń przyjmuje prawidłową postawę ciała.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach na świeżym powietrzu.

MOJA GRUPA

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Stosuje słowo sylaba; dzieli nazwy obrazków na sylaby.
  • Rozpoznaje dźwięki dochodzące z otoczenia.
  • Wypowiada się na temat wakacji.
  • Syntezuje słowa podzielone na sylaby.
  • Kończy słowa, podając drugą sylabę z ich nazw.
  • Rysuje szlaczek po śladach.
  • Czyta z nauczycielem wyrazy znajdujące się pod obrazkiem (czytanie całościowe).
  • Wymienia cechy dobrego przyjaciela.
  • Rysuje linie pionowe (z góry na dół).
  • Określa położenie zabawek względem siebie (obok, nad, pod, między, przed, zza).
  • Wie, skąd pochodzi nazwa wrzesień.
  • Wymienia charakterystyczne cechy pogody we wrześniu.
  • Wymienia części garderoby, które należy założyć w słoneczne, w deszczowe i wietrzne dni września.
  • Porządkuje zabawki po zabawie.
  • Wymienia zasady porządkujące zachowanie dzieci w przedszkolu i ich przestrzega.
  • Pokazuje dane emocje za pomocą ruchu, gestu i mimiki.
  • Uczestniczy w scenkach dramowych przedstawiających różne trudne sytuacje, które mogą się zdarzyć w przedszkolu, na podwórku.
  • Nazywa kąciki znaj-dujące się w sali.
  • Wymienia obowiązki dyżurnego.
  • Opisuje charaktery-styczne cechy kolegów i koleżanek.
  • Wykonuje Order grzeczności techniką kolażu.
  • Dostrzega zmiany dynamiki utworu.
  • Maluje farbami postać ludzką.
  • Śpiewa piosenkę Krąg dziecięcych rąk.
  • Uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, z elementem czworakowania, skoku i podskoku.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach na świeżym powietrzu (wybranie min, drzewa do cało-rocznej obserwacji).
  • Rozumie potrzebę dbania o prawidłową postawę ciała.
  • Rozpoznaje i nazywa taką wartość jak przyjaźń.

MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Liczy zdania w wypowiedzi.
  • Określa liczbę sylab w podanych słowach.
  • Układa rymy do słów związanych z ruchem drogowym.
  • Czyta całościowo wyrazy: znaki, pasy, zebra.
  • Łączy pierwsze sylaby z nazw obrazków; rysuje to, czego nazwa powstała.
  • Rozpoznaje i nazywa koło.
  • Segreguje koła we-dług wielkości.
  • Wie, jak należy się poruszać na przejściu dla pieszych z sygnalizacją świetlną i gdy jej nie ma.
  • Wymienia nazwy samochodów specjalistycznych.
  • Rozpoznaje numery do poszczególnych służb (999, 998, 997, oraz 112).
  • Rozróżnia i nazywa wybrane znaki drogowe.
  • Wie, co powinien mieć rowerzysta, żeby bezpiecznie jeździć na rowerze.
  • Podaje swój adres.
  • Wie, na czym polega praca policjanta.
  • Śpiewa piosenkę Każdy chciałby być kierowcą.
  • Przedstawia ruch uliczny w pracy plastycznej (malowanie farbami).
  • Wykonuje pracę przestrzenną Samochód przyszłości z różnych materia-łów.
  • Porusza się rytmicznie przy piosence.
  • Rozróżnia tempo wolne i tempo szybkie.
  • Uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, mięśni grzbietu, bieżnych, z elementem równowagi.
  • Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z obręczami.
  • Uczestniczy w zabawach zręcznościowych na świeżym powietrzu.
  • Nie wyśmiewa się z innych, nie chwali się bogactwem.

IDZIE SIESIEŃ…PRZEZ LAS, PARK.

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Liczy słowa w zdaniach.
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane drzewa iglaste.
  • Nazywa wybrane grzyby – jadalne i trujące.
  • Wymienia cechy nowej pory roku – jesieni.
  • Obserwuje rośliny, zwierzęta w ich naturalnym otoczeniu (park, las).
  • Rozpoznaje wybrane drzewa po owocach, liściach i je nazywa.
  • Liczy w zakresie sześciu.
  • Wie, jak należy się zachować na wyciecz-ce w środowisku przyrodniczym.
  • Zna swój adres za-mieszkania.
  • Wykonuje kasztanowe ludziki z tworzywa przyrodniczego.
  • Śpiewa piosenkę Niteczka do niteczki.
  • Wykonuje pracę plastyczną Scena z lasu jesienią.
  • Uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, bieżnych, z elementem równowagi.
  • Uczestniczy w zabawach z piłką na świeżym powietrzu.
  • Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z obręczami.
  • Przejawia empatię.





Wróć do góry
Przejdź na dół